Zielona szakszuka z papryką, szpinakiem, bazylią i szczypiorkiem

WHO Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jedzenie min 400 g warzyw i owoców dziennie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Ostatnie badania mówią także o tym, że osoby przestrzegające diety głównie roślinnej są mniej zagrożone chorobami typu cukrzyca typu 2, miażdżyca, udary i zawały serca.

Nie każdy da się namówić na czystą dietę wegańską czy wegetariańską, ale wprowadźmy do swojej diety po prostu więcej warzyw, ziół, kasz, orzechów i grzybów, dodając je do naszych codziennych posiłków.

Takim pomysłem jest SZAKSZUKA. Potrawa rodem z Bliskiego Wschodu. Takie nasze jajka sadzone, ale robione –  zamiast na ociekającym tłuszczem nasyconym boczku – w warzywach. 

Tym razem zapraszam na szakszukę zieloną, z papryką, szpinakiem, bazylią, szczypiorem zielonym i natka pietruszki. Przemycamy więc sporo warzyw:)

Danie można zrobić tak jak ja – dusząc warzywa na patelni, przekładając potem do naczynia do zapiekania –  do piekarnika pod grill, albo całe zrobić na patelni dusząc jajka pod przykrywką.

Przepis na 1 sporą porcję, lub 2 mniejsze dla mniej głodnych:)

SKŁADNIKI

  • 2 jajka
  • 1 papryka zielona
  • 1/2 cebuli białej
  • spora garść świeżego szpinaku (ok 50 g)
  • garść świeżej bazylii 
  • garść zielonego szczypioru
  • natka pietruszki do obsypania 
  • 1 łyżka oliwy 
  • 1/3 łyżeczki suszonego tymianku lub innych ziół
  • sól, pieprz, papryka chili – do smaku

WYKONANIE

  1. Włączyć grill w piekarniku – 180 st C
  2. Na patelni rozgrzać łyżkę oliwy, cebulę pociąć w piórka i podsmażyć
  3. Paprykę umyć, pokroić w paseczki i dorzucić do cebulki. Posolić, dodać tymianek, pieprz. Poddusić do miękkości pod przykryciem ok 5 min. Można dolać odrobinę wody, by papryka się nie przypalała.
  4. Szpinak i bazylie umyć i osuszyć, szczypior posiekać – wszystko dodać do podduszonej papryki. Dusić jeszcze przez 2-3 min, aż szpinak zmięknie.
  5. Małe naczynie do zapiekania nasmarować cieniutko oliwą, przełożyć warzywa z patelni, zrobić łyżką 2 dołki i wbić w nie jajka.
  6. Naczynie przełożyć do piekarnika pod grill i zapiec ok 5 min, tak by żółtka pozostały lekko płynne. 

WARTOŚCI ODŻYWCZE

  • ENERGIA 285 kcal
  • BIAŁKO 16,37 g
  • TŁUSZCZE 20,58 g
  • WĘGLOWODANY OGÓŁEM 13,46 g
  • BŁONNIK POKARMOWY 5,7 g
  • CHOLESTEROL 360 mg

Ca 150,63 mg/ Mg 60,94 mg/ Fe 6,08 mg/ Zn 2,66 mg/ Foliany 225,92 ug


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *