placki z banana i kaszy gryczanej niepalonej

Dzieci tyją nam na potęgę. Mamy dzieci z nadwagą, otyłością które są … niedożywione!

Nieprawidłowe żywienie w okresie wzrostu i rozwoju organizmu może prowadzić w wieku dorosłym do cukrzycy typu 2, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, nowotworów, niedokrwiennej choroby serca  i osteoporozy. 

Dziecko z nadwagą między 6. a 9. rokiem życia jest 10x bardziej zagrożone otyłością w dorosłym życiu. 

PCOS czyli Zespół Policystycznych Jajników – również ma źródło w otyłości kobiet w dzieciństwie. 

Otyłość nie jest więc jedynie „defektem estetycznym” z którego się wyrasta, bądź nie.

Ilość komórek tłuszczowych naprodukowanych w dzieciństwie – zostaje na całe życie. Im wiecej – tym trudniej będzie w dorosłym życiu utrzymać prawidłową masę ciała

Głównym zagrożeniem jest nadpodaż kalorii, nieregularne spożywanie posiłków – częste omijanie śniadania i posiłków w szkole, słodkie napoje zamiast czystej wody, słodzone płatki śniadaniowe, słone przekąski, nadmiar tłuszczów zwierzęcych, cukrów prostych i mała aktywność fizyczna. 

Brak jest również prawidłowego zbilansowania diety, niewystarczająca ilość warzyw i surowych owoców, niedobór błonnika pokarmowego w wyniku nieprawidłowego doboru składników diety.

Zbyt mało kasz, strączków, pełnoziarnistego pieczywa i makaronów. 

DLATEGO WARTO WPROWADZIĆ MAŁE ZMIANY W CODZIENNEJ DIECIE !

Dziś podsuwam Wam prosty przepis na placuszki  z kaszy gryczanej niepalonej i banana. Tylko 2 składniki. 

Kasza gryczana niepalona zachowuje więcej cennych składników odżywczych niż kasza palona. Zawiera sporo błonnika, jest źródłem białka w tym aminokwasów egzogennych jak cenna lizyna, witamin z grupy B, magnezu, wapnia, żelaza, cynku i jodu. Zawiera również cenną RUTYNĘ – uszczelniającą  i wzmacniająca naczynia krwionośne, KWERCETYNĘ – najpotężniejszy bioflawonoid o działaniu przeciwalergicznym, przeciwzapalnym, przeciwirusowym.

Przepis nadaje się również dla osób uczulonych na jajka i na diecie bezglutenowej.

Placki nie mają kompletnie posmaku kaszy, a dodany banan nadaje karmelowy posmak. (Lepiej smakuje z dojrzałym mocno bananem)

Porcja na 6 placuszków, szczerze powiem, ze po 3 zjedzonych z jogurtem byłam najedzona.  

SKŁADNIKI 

  • 100 g kaszy gryczanej niepalonej
  • 1 dojrzały banan (ok 120g)
  • 1/2 łyżki oliwy do smażenia (ok 5 ml)
  • 1 szczypta soli

WYKONANIE

  1. Kaszę płuczemy na sicie, zalewamy wodą i odstawiamy na noc.
  2. Rano odlewamy wodę, dodajemy pokrojonego banana, szczyptę soli i miksujemy na gładka masę.
  3. Smażymy na nieprzywierającej patelni posmarowanej cienko oliwą, obracając na drugą stronę po 2-3 min, gdy powierzchnia placka stanie się matowa, a spód podpieczony na złoto.

WARTOŚCI ODŻYWCZE

  • ENERGIA (całość 6 placków) 526 kcal/ 1 placek 88 kcal
  • BIAŁKO (roślinne) 13,80 g/ 2,3 g
  • TŁUSZCZE 8,44 g/1,4 g
  • WEGLOWODANY OGÓŁEM 97,51 g/16,25 g
  • BŁONNIK POKARMOWY 7,94 g/1,32 g

Ca 32,20 mg/ Mg 258,16 mg/ Fe 3,30 mg/ Zn 3,72 mg/ Foliany 58,40 ug


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *