hokkaido

Miąższ oraz świeży sok z owoców dyniowatych ponadto są stosowane w leczeniu schorzeń nerek, w bezsenności, a także są doskonałym środkiem przeciwwymiotnym. Witaminy zawarte w dyni mają korzystny wpływ za wzrok, przemianę materii oraz pracę układu krążenia, a wyniki ostatnich badań wskazują na nowe możliwości wykorzystania dyni zwyczajnej w leczeniu polekowej choroby wrzodowej [1]

Dynia jest wspaniałym warzywem, nie do końca przez wszystkich docenianym.

  • Zawiera niewiele kalorii: surowa 26kcal/100g 
  • ß-karoten – silny przeciwutleniacz hamujący procesy oksydacyjne – a więc zapobiegający stanom zapalnym w organizmie i nowotworom, zwyrodnieniom plamki żółtej w oku
  • Błonnik pokarmowy dający uczucie sytości, obniżający poziom cholesterolu – zapobiegając miażdżycy tętnic, zawałom i udarom, zapobiegający zaparciom
  • Witaminy z grupy B (B1, B2, B5, B6); wit E i C
  • Składniki mineralne jak magnez, potas, fosfor, miedź i mangan

Nie możemy zapomnieć tez o PESTKACH DYNI

  • są jednym z najbogatszych źródeł CYNKU – szczególnie cennego dla mężczyzn – zapobiegając zapaleniu i przerostowi prostaty, poprawiając potencję i płodność; cynk podnosi również odporność organizmu 
  • wit E – nazywaną „witamina młodości” – jeden z najsilniejszych antyoksydantów; wit B1, B2, B3
  • kwasy omega 3
  • fitosterole – obniżają poziom frakcji LDL cholesterolu („złego”) – zapobiegając miażdżycy
  • Magnez i potas wzmacniają układ nerwowy
  • zawierają KUKURBITACYNĘ – substancja przeciwpasożytnicza – która wnikając do organizmu pasozytów (glista ludzka, owsiki, tasiemiec uzbrojony i nieuzbrojony, tęgoryjec); poraża ich układ nerwowy  pomaga usunąć pasożyty z układu pokarmowego. Tę aktywność mają świeże nasiona dyni. Prażenie nasion pozbawia ich wielu cennych składników aktywnych biologicznie.

Moje pestki wysuszyłam na słońcu. 

Pamiętam, że w dzieciństwie zupa z dyni to było dla mnie coś strasznego. Na mleku z kluseczkami. Jak ja tego nienawidziłam! 

Upłynęło sporo czasu, zanim się na nowo przekonałam do dyni. A wystarczyło zmienić mleko na kokosowe, dodać orientalnych przypraw jak kumin, imbir, kolendra, garammasala i inne:) I dynię – upiec a nie gotować. To naprawdę niesamowicie podkręca smak dyni i z nudnego, mdłego smaku – mamy nagle eksplozję aromatów.

Najbardziej lubię dynię Hokkaido, bo miękką skórkę, której nie trzeba obierać, łatwo się kroi i można ją jeść w całości.

Upieczoną dynię dzielę na porcję, zamrażam i wykorzystuję do zup, curry, dodatków do makaronu, do past na chleb, sałatek, albo zjadam po kawałeczku:)

Dynia zawiera sporo wody, z 1,6 kg dyni, po usunięciu pestek i po upieczeniu zostało ok 1 kg miąższu.

SKŁADNIKI 

  • 1 dynia hokkaido ok 1600 g / bez pestek i po upieczeniu ok 1000g
  • 2 łyżki oliwy
  • po 1/2 łyżeczki przypraw – sól, kumin, kardamon, imbir, garammasala, dowolność wyboru:) im wiecej – tym dynia później lepiej smakuje

WYKONANIE

  1. Rozgrać piekarnik do 180 st C, blachę wyłożyć papierem do pieczenia
  2. Dynię umyć, pokroić ostrym nożem na kawałki, przełożyć do miski, skropić oliwą i obsypać dokładnie wszystkimi przyprawami
  3. Wyłożyć na blachę i piec ok 30-40 min – w zależności od wielkości kawałków
  4. Upieczoną można przechować w lodówce 1-2 dni. Najlepiej jednak zamrozić nadmiar w  porcjach po 100 – 150 g na osobę do przyszłego wykorzystania.

WARTOŚCI ODŻYWCZE

  • ENERGIA (całość) ok 1000g – 484 kcal / 1 porcja ok 100g –  48,4 kcal
  • BIAŁKO (roślinne) 13,93 g/ 1,4 g
  • TŁUSZCZE 24,02 g/ 2,4 g
  • WĘGLOWODANY OGÓŁEM 80,53 g/ 8 g
  • BŁONNIK POKARMOWY 28,5 g/ 2,9 g

Ca 681 mg/ Mg 159,7 mg/ Fe 9,69 mg/ Zn 4,01 mg/ Foliany 310,98 ug

ŹRÓDŁA WYKORZYSTANE W ARTYKULE

  1. OCENA POTENCJAŁU ANTYOKSYDACYJNEGO SOKÓW Z WYBRANYCH WARZYW Z RODZINY DYNIOWATYCH

    Ewa Kurzeja, Agnieszka Synowiec, Małgorzata Stec, Adam Kudelski, MagdalenaChrobok, Katarzyna Pawłowska–Góral

    BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. XLIV, 2011, 3, str. 911 – 915


2 Komentarze

Pieczona dynia z soczewicą – Zdrowiej z dietetykiem · 8 września 2019 o 11:03

[…] Wpis o DYNI i przepis na pieczoną dynię […]

CURRY z pieczoną dynią, ciecierzycą i jarmużem – Zdrowiej z dietetykiem · 10 września 2019 o 09:59

[…] W przepisie wykorzystałam pieczoną dynię z tego PRZEPISU […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *